Nederlandse werkgevers besteden te weinig aandacht aan secundaire arbeidsvoorwaarden, zo stellen HR-dienst YourCampus en HR & payroll leverancier Visma Nmbrs. Uit onderzoek van hen blijkt dat de nadruk meestal ligt op een goed salaris, maar dat medewerkers meer waarde hechten aan andere vergoedingen en voordelen.
Uit het onderzoek blijkt dat 80 procent van de werknemers een collectief pensioenplan krijgt aangeboden, maar het aanbod van andere secundaire arbeidsvoorwaarden als werkinhoudelijke trainingen, een fiets van de zaak en een sportschoolabonnement blijft achter.
Volgens de onderzoekers kunnen aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden het verschil maken bij het aantrekken van nieuwe collega’s en het behouden van talent. “Het beter gebruik maken van bestaande wettelijke regelingen bijvoorbeeld voor het inrichten van een thuiswerkplek, mobiliteit in de vorm van een leasefiets en het aanbieden van meer mogelijkheden voor training en ontwikkeling gedurende een loopbaan zijn hierbij de voornaamste quick wins“, zegt oprichter en CEO Florian Gendrault van YourCampus daarover.
Als werknemers zelf een pakket secundaire arbeidsvoorwaarden mogen bepalen, kiezen ze vooral voor voordeeltjes op het gebied van lifestyle en vrije tijd, zo concluderen de onderzoekers. Daarin zit wel het nodige verschil tussen startups, scale-ups en grote bedrijven.
Maar van welke specifieke arbeidsvoorwaarden worden werknemers precies blij? Business Insider zet de belangrijkste zaken die uit het rapport naar voren komen op een rij.
- Pensioen
Een goede pensioenregeling is en blijft uiterst belangrijk, stellen YourCampus en Visa Nmbrs: 92 procent van de Nederlandse werknemers en werkzoekenden verwacht een collectieve pensioenregeling van zijn werkgever. Van alle werknemers in Nederland heeft 80 procent daadwerkelijk een collectief pensioenplan.
Van degenen die geen pensioenplan krijgen aangeboden van hun werkgever, spaart slechts 5 procent zelf voor hun pensioen.
- Persoonlijke ontwikkeling
Training en ontwikkeling wordt steeds belangrijker voor medewerkers. Veel werknemers (42 procent) zijn bang dat hun vaardigheden in de komende twintig jaar niet meer relevant zullen zijn. Mede daarom wil 55 procent van de medewerkers graag een training volgen om beter te worden in hun werk.
Bedrijven besteden gemiddeld 949 euro per werknemer per jaar aan training, maar slechts iets meer dan een kwart van al het personeel volgt een of meerdere trainingen per jaar.
- Gezondheid
Van de medewerkers die zelf hun secundaire arbeidsvoorwaardenpakket kunnen samenstellen, kiest bij grote bedrijven een derde van de werknemers voor een gezondheidsgerelateerd voordeel, zoals een sportschoolabonnement. Bij scale-ups gaat het om 19 procent en bij start-ups 21 procent.
Van de bedrijven die een gezondheidsplan aanbieden, bedraagt de gemiddelde bijdrage aan een sportschoolabonnement 40 euro per maand.
Er is ook in toenemende mate aandacht voor de mentale gezondheid van werknemers. Zo bieden sommige bedrijven ook de meditatie-app Headspace aan, die helpt stress te verminderen. Als de werkgever dat aanbiedt, maakt 30 tot 40 procent van het personeel daar gebruik van.
- Thuiswerken
Thuiswerken blijft ook na de coronapandemie populair blijven: 60 procent van de medewerkers van start-ups en scale-ups verwacht niet meer volledig terug te keren naar kantoor. Volgens de onderzoekers maken werkgevers echter nauwelijks gebruik van regelingen van de overheid om thuiswerken te faciliteren en compenseren.
- Mobiliteit
Nederlandse werknemers zijn dol op een fiets van de zaak, al dan niet elektrisch. Volgens gegevens van Lease a Bike maakt 6 tot 10 procent van het personeel gebruik van een fietsenplan als hun werkgever dat aanbiedt. Daar profiteren bedrijven zelf ook van, omdat mensen zich daardoor een tot twee dagen per jaar minder ziek melden.
- Vrije tijd
Het aanbieden van kaartjes of kortingen voor de bioscoop of andere vormen van vrijetijdsbesteding is iets waarmee 20 tot 30 procent van de bedrijven probeert aantrekkelijker te worden voor hun werknemers. Bij grotere bedrijven komt dat vaker voor dan bij startups.
- Lifestyle
Bedrijven kunnen hun werknemers ook blij maken met kortingen op bestellingen bij bol.com en bij maaltijdbezorgers als Thuisbezorgd en Ubereats. Vooral mensen die bij startups werken, en in iets mindere mate bij scale-ups, hechten daar waarde aan.
Bron: Business Insider