Veranderingen in de flexmarkt in 2022: 4 vragen

In Flexmarkt magazine is een interessant artikel over veranderingen in de flexmarkt in 2022. Hieronder een greep uit de gestelde vragen.

1. Wat verandert er volgend jaar in wet- en regelgeving?
Zeker is dat in beide uitzend-cao’s, van zowel ABU als NBBU, de termijn van flexibele inzet wordt ingekort. Fase A wordt maximaal 52 weken en fase B wordt 3 jaar. Wat er in wetgeving gaat veranderen, is gezien de politieke situatie nog onzeker.

2. Wat is de rol van detachering in 2022?
Het belang van detachering in de dienstenmix op de flexmarkt neemt toe. In de huidige arbeidsmarkt moet je een aantrekkelijke werkgever zijn. Er zal steeds kritischer worden gekozen voor de contractvorm die past bij de aard van het werk. Dat is in veel gevallen niet een uitzendcontract. Bij detachering bied je je werknemer een contract voor (on)bepaalde tijd en plaatst hem bij verschillende opdrachtgevers. Wellicht passen extra arbeidsvoorwaarden. Dit geeft jou als werkgever de mogelijkheid om je werknemers te binden, te blijven ontwikkelen en inzetbaar te houden voor verschillende opdrachten.

3. Hoe selecteer je kandidaten in 2022?
De arbeidsmarkt blijft ongekend krap. De detacheringsbranche moet nog beter invulling geven aan de allocatiefunctie. Niet zoeken naar het ‘schaap met vijfpoten’, maar mensen matchen die het werk kunnen doen en passen bij de opdrachtgever. Dat doen we meer en meer door anders te matchen: kijken naar potentieel en persoonlijkheid in plaats van ervaring. Technologie biedt nu al mooie tools om de juiste match te bepalen.

4. Wat zijn de grootste bedreigingen?
Het mag duidelijk zijn dat de toenemende regeldruk het voor flexbedrijven uitdagend maakt om efficiënt te opereren. De business wordt hierdoor steeds kennis-intensiever.

BlueTrail is in 2011 opgericht als een detacheringsbureau binnen de IT. In 2014 heeft er een switch plaatsgevonden naar meerdere branches. Tegenwoordig zijn wij werkzaam binnen de overheid, publieke sector, IT, civiele techniek, onderwijs, financiële sector en meer. De missie van BlueTrail is om een betrouwbare partner te zijn voor opdrachtgevers zonder beperkingen. In dat opzicht is BlueTrail een generalist, aangezien wij onze deskundigheid inzetten voor het invullen van een grote diversiteit aan opdrachten. Wil je weten wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op of bekijk onze openstaande opdrachten.

 

Bron: Flexmarkt

More from our blog: