Bluetrail
Bluetrail

STAR-methode

De opdrachtgever heeft een doel met een intakegesprek. Hij wil een goed beeld van de gekozen kandidaten krijgen, om zo de juiste persoon te kunnen kiezen. De STAR-methode is één van de manieren die zij inzetten om jouw kwaliteiten te toetsen. Goed nieuws, jij kunt deze methode ook gebruiken om tot concrete en bondige voorbeelden van jouw kwaliteiten te komen. Zo kun je een goede indruk achter laten. En dat is nodig om de opdracht te krijgen!

Uitleg STAR

STAR staat voor Situatie, Taak, Actie en Resultaat.

  • Situatie: Je gaat op zoek naar een situatie in je werkverleden waarin je kunt laten zien dat je bijvoorbeeld daadkrachtig was. Zorg dat je het beste voorbeeld naar boven haalt.
  • Taak: Beschrijf dan in het kort wat de situatie was, het liefst met een probleem er in verwerkt. Vertel dan je taak of je rol binnen die situatie.
  • Actie: Daarna benoem je de zaken die je feitelijk hebt gedaan om het probleem op te lossen, dus de acties.
  • Resultaat: Een STAR is pas compleet en overtuigend als het resultaat ook wordt benoemd. Hierin is zeker het probleem opgelost.

Het verhaal is dan rond.

5 tips voor een geslaagde STAR:

  • Werk drie belangrijke kwaliteiten uit die nodig zijn voor de functie. Zoek naar situaties binnen de laatste drie tot vijf jaar. Hoe actueler, hoe beter.
  • Belangrijk, wijd niet teveel uit per onderdeel. Houd het kort en krachtig, niet meer dan vijf zinnen per onderdeel. De interviewer bepaalt of hij/zij er meer over wil horen.
  • Benoem bij het resultaat indien mogelijk cijfers of percentages. Of nog beter, wat het bedrijf het financieel heeft opgeleverd.
  • In veel STAR-voorbeelden zitten meerderde kwaliteiten verborgen. Zoek ze op en zet dit verhaal ook eens in voor een andere kwaliteit.
  • Oefen je STAR met anderen. Vertel ze jouw verhaal en vraag om eerlijke feedback. Het verhaal moet jou dienen, dus komt jouw kwaliteit echt naar voren?

Door de STAR-methode toe te passen weet je zeker dat jouw kwaliteiten goed uit de verf komen in het gesprek. Ga in je hoofd de vier letters af als je over een eigenschap praat en laat je gesprekspartner zien dat je goed voorbereid bent.

Always on track
to the perfect match

Jouw carrière

Ben je een professional en toe om een nieuwe stap in jouw carrière te zetten? Sluit je dan aan bij BlueTrail. Waarom BlueTrail? Onze lijfspreuk is “Always on track to the perfect match” en een goede match is dan ook ons handelsmerk. Wij kijken verder dan jouw werkervaring en kennis, wij kijken ook vooral naar jou als persoon.

Waar ligt verder onze kracht? Wij hebben een afspraak is afspraak mentaliteit, zijn doortastend, snel en concreet, hebben jarenlange relaties met onze opdrachtgevers en last but not least: wij hebben passie voor ons vak en kennen de markt!

  1. Inschrijven
  2. Inloggen
BlueTrail gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.
Close