I&A Adviseur Ontvlechting

Friesland 24 u p/w 6 maanden HBO
Swoosh-headers

Functieomschrijving

De gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel werken sinds 2016 samen via een gemeenschappelijke regeling met de naam Werkmaatschappij 8KTD.

Op dit moment is de organisatie druk bezig met het ontvlechten van deze werkmaatschappij en de opbouw van twee nieuwe gemeentelijke organisaties. Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel gaan namelijk per 1 januari 2025 zelfstandig verder. 

Bijna alle gemeentelijke taken zijn ondergebracht in de Werkmaatschappij 8KTD. Ook op het vlak van Informatisering en Automatisering (I&A) is een groot aantal middelen samengevoegd. Zo is er één infrastructuur en zijn er tal van apllicaties geïntegreerd. In het kader van ontvlechting moet I&A de software, infrastructuur en beheersprocessen voor beide gemeenten ontvlechten om zo op 1 januari 2025 weer te kunnen functioneren als twee zelfstandige gemeenten.

Projectomschrijving
Het totale I&A ontvlechtingsproject heeft de volgende doelstelling meegekregen:

De software, infrastructuur en beheerprocessen voor de Werkmaatschappij 8KTD, zijn op de datum van ontvlechting (1 januari 2025) conform veiligheids- en privacyrichtlijnen operationeel voor de gemeente Achtkarspelen en de gemeente Tytsjerksteradiel.

Na 1 januari zal er mogelijk tot 1 maart 2025 nazorgd geleverd moeten worden.

Na 1 januari 2025 vinden ook inspanningen plaats om de definitieve wijze van inrichtingen van de I&A omgevingen nader te bepalen. Dit zal geconcretiseerd worden in een verdere onvlechting en een migratie naar de definitieve situatie. Dit deel valt buiten de scope van de huidige opdracht.

Deelprojecten
Om dit alles te realiseren is er een projectplan gemaakt en zijn er deelprojecten benoemd. Dit zijn de volgende deelprojecten:

  • ontvlechting van de software publieksdiensten;
  • ontvlechting van de software sociaal domein;
  • ontvlechting van de software fysiek domein;
  • ontvlechting van de software voor beheer (openbare ruimte);
  • ontvlechting van de software bedrijfsvoering;
  • ontvlechting van de infrastructuur;
  • ontvlechting data, advies en contracten.
In dit kader zijn we op zoek een I&A Adviseur ontvlechting die onderdeel wordt van het deelproject data, advies en contracting.

Taken van de I&A Adviseur
Gedurende het project zal vanuit het deelproject data, advies en contracting een groot aantal adviezen geschreven moeten worden. De volgende zijn nu voorzien en moeten (verder) uitgewerkt worden:
  • advies over migratie, waaronder bevriezen systemen, dataopschoning, wegwerken achterstanden, scheiden van data en autorisatie. Het gaat hierbij om zowel de gestructureerde data als de ongestructureerde data (OneDrive, teams, filesystem, mail etc.);
  • advies over mogelijk over te brengen software van on premise installaties naar cloud;
  • advies over te volgen migratiescenario’s;
  • advies over naamgevingsconventies;
  • advies over realisatie RBAC.
We verwachten van de adviseur dat hij/zij het volgende zal uitvoeren: 
  • het proactief deelnemen in het deelproject data, advies en contracting;
  • het schrijven en uitwerken van verschillende adviezen;
  • het realiseren van draagvlak; 
  • het (vooraf) toetsten van de adviezen aan de gevolgen voor de operatie en de deelprojecten;  
  • het mede uitvoeren van de realisatie van de adviezen; 
  • aangeven van ontbrekende advies thema's; 
  • het waar nodig deelnemen aan (deel-)project- en/of overleggen.

Wat wordt er van jou gevraagd?

Eisen voor deze opdracht

  • Je beschikt over een relevante, afgeronde HBO opleiding.
  • Je hebt minimaal 5 jaar ervaring in het gemeentelijk domein, waarvan minimaal 3 jaar als I&A Adviseur.
  • Je hebt ruime ervaring binnen de I&A van meerdere gemeenten in het schrijven van I&A beleidsdocumenten.
  • Je hebt uitstekende kennis van de gemeentelijke ICT en informatiekundige ontwikkelingen.
  • Je bent onafhankelijk van softwareleveranciers die leveren aan gemeenten.
  • Je bent in het bezit van een auto en rijbewijs.
  • Je bent in het bezit van een geldige VOG (maximaal 3 maanden oud en relevant voor de functie) ofwel bereid deze aan te vragen.
Wensen voor deze opdracht
  • Je bent betrokken geweest bij een gemeentelijke fusie of ontvlechting.
  • Je hebt gewerkt binnen een gemeentelijk samenwerkingsverband.
  • Je hebt kennis van de actuele trends en ontwikkelingen en (toekomstige) wet- en regelgeving die betrekking hebben op het I&A gemeentelijk vakgebied, denk hierbij aan BIO, AVG en WOO.
  • Je hebt kennis en ervaring op het gebied van informatiebeveiliging en privacy vereisten binnen een gemeentelijke organisatie.
  • Je hebt kennis van de Gemma architectuur.
  • Je bent flexibel en bereid om minimaal één dag op locatie aanwezig te zijn. Tot en met 31 augustus is dit op dinsdag in Burgum, vanaf 1 september is dit op woensdag in Buitenpost.
  • Je bent mogelijk één dag extra in de week beschikbaar.
Competenties
De kandidaat die we zoeken:
  • is een goede schrijver;
  • heeft een proactieve instelling;
  • heeft goede communicatieve vaardigheden;
  • is pragmatisch en resultaatgericht;
  • kan acteren in een snel veranderende omgeving.

Begint jouw trail hier?
Reageer direct
In het kort


Referentienummer 2024-05205
Locatie Buitenpost/Burgum
Startdatum 15 augustus 2024
Einddatum 28 februari 2025
Optie op verlenging Ja
Uren per week 24 u p/w
Intakegesprek 8 augustus 2024
Sluitingsdatum 26 juli 2024 16:00

Kan ik je op weg helpen?

Lois Duivenvoorden

l.duivenvoorden@bluetrail.nl
+31 (0)6 272 569 30
Whatsapp mij

Begint jouw trail hier?

Stuur ons je CV met een korte opdrachtgerichte motivatie.

Swoosh-CTA

Discover your BlueTrail

Onze weg naar jouw nieuwe carrière

Bluetrail-nieuws-2

Snelle respons en opvolging

Nadat jij op een opdracht hebt gereageerd, nemen wij binnen 24 uur contact met jou op en behandelen we jouw reactie.

Bluetrail-nieuws-1

Persoonlijk contact

We gaan met jou in gesprek. Wij kijken niet alleen naar je kennis en werkervaring, maar vooral naar jou als persoon. Dit is voor zowel de professional als de opdrachtgever belangrijk, wij willen de juiste match maken! Als we eenmaal de juiste match hebben gevonden, dan begint jouw BlueTrail en stellen we je voor aan de opdrachtgever!

Bluetrail-nieuws-3

Match en uitwerking

Bij een succesvolle match worden de contracten opgesteld. Door middel van innovaties en digitalisering proberen wij dit proces zo kort mogelijk te maken. Zo kun jij doen waar je goed in bent, terwijl wij zorgen voor alle administratie!

Bluetrail-nieuws-4

Heldere communicatie en ontzorging

Ook tijdens jouw opdracht staan wij altijd voor je klaar. Onze fieldmanagers zorgen er persoonlijk voor dan alles succesvol verloopt!

Swoosh-footer (1)

Follow our trail