Functieomschrijving
Afdeling
Binnen de afdeling F&C werken wij in drie teams aan een gezonde financiële huishouding. Dit zijn de teams Administratie, Expertise, en Advies. Naast de financiën houdt F&C zich steeds meer bezig met het gebruik van data. Zo zijn we medeverantwoordelijk voor de implementatie van datagedreven werken. De coördinatie van het gemeentebrede BI-team is bij F&C ondergebracht en de businessadviseurs adviseren op basis van data. Als coordinator Jaarrekening maak je deel uit van het team Expertise. Dit is een klein, hecht team waarin veel ruimte is voor innovatie en persoonlijke ontwikkeling.
Opdracht
Als coördinator Jaarrekening ben je verantwoordelijk voor het coördineren, opstellen en bewaken van onderdelen van de jaarrekening van de gemeente. Je adviseert het directieteam en afdelingshoofden over financiële beslissingen. Daarnaast ben je het aanspreekpunt voor de accountant tijdens de controle van de jaarrekening en zorg je ervoor dat deze controles soepel en efficiënt verlopen. Hierbij werk je ook nauw samen met de business controllers van team Advies en de collega’s van team Administratie.
Verantwoordelijkheden
- Coördineren en opstellen van de jaarstukken en overige periodieke rapportages.
- Bewaken van de planning- en controlcyclus van de gemeente.
- Fungeren als aanspreekpunt voor de accountant en zorgen voor een efficiënte controle van de jaarrekening.
- Verzamelen en coördineren van input voor rapportages en begrotingen.
- Waarborgen van de kwaliteit en betrouwbaarheid van financiële cijfers.
- Bijdragen aan het project ‘Vernieuwing P&C’ en verbeteren van processen en documenten.
- Opstellen van financiële beleidskaders zoals de financiële verordening en nota overhead.
Wat wordt er van jou gevraagd?
Eisen bij de opdracht:
- Je hebt werkervaring in de afgelopen 5 jaar als coördinator jaarrekening binnen een gemeente of provincie.
- Je hebt minimaal 2 jaar werkervaring met gemeentelijke financiën.
Wensen bij de opdracht:
- Je hebt minimaal 3 jaar ervaring met gemeente financiën in de afgelopen 4 jaar.
- Je hebt werkervaring in de afgelopen 3 jaar met wet- en regelgeving op het vlak van planning & control binnen gemeenten.
- Je hebt minimaal 1 jaar werkervaring in de afgelopen 3 jaar met bestuurlijke advisering en het opstellen en coördineren van P&C-documenten binnen een gemeentelijke organisatie met complexe besluitvormingsprocessen.
- Je hebt werkervaring in de afgelopen 3 jaar met softwaretools op het gebied van P&C zoals Pepperflow of Lias.
- Je bent per 1 december 2025 beschikbaar voor 36 uur per week.
Competenties:
- Financieel inzicht
- Analytisch vermogen
- Politieke sensitiviteit
- Coördinatievermogen
- Kennis van financiële wet- en regelgeving t.a.v. gemeenten
- Communicatieve vaardigheden
- Nauwkeurigheid
- Verantwoordelijkheid
- Samenwerken




